Pages

Ads- - -

Thursday, December 16, 2010

Pengalaman interview lebih 37 kali..

Assalamualaikum

Aku rasa, sebelum ni sapa pernah ikut blog aku di frenster, mesti korang baca pengalaman yang aku dah listkn..
Tak apalah, aku kongsi lagi dengan harapan kamu2 semua dapat banyak informasi.


Interview sebagai Pendidik?
Ya..Banyak kali dah aku pegi PPD.apakah itu? PERSATUAN PENGGEMAR DAGING? oh bukan..(PEJABAT PELAJARAN DAERAH kawan2) Dlu mse mula2 grade, xada scroll pernah kena halau di PPD Pontian dan PPD Shah Alam. Waktu di PPD Shah Alam, dah beratur panjang, masa tu dia pooling ramai. Sampai turn aku, dia mintak scroll, aku ckp lagi 2 bulan nk grade, n then dia jerit kat semua orang "" Kan saya dah kata...Kalau tak ada scroll lagi, tak konvo lagi..JANGAN BUANG MASA AWAK BERATUR MINTAK KT SINI!!!!!!!' wallawei..semua pandang aku..:p thehehe...

Interview sbg pendidik lagi, kali ni dah grade, dah ade scroll. masuk bilik interview. Aku betta dengan dia pasal statistik penggunaan bahasa inggeris di JEPUN. isunya 'Wajarkah tindakan kerajaan/MOE menghapuskan Matematik dan Sains dalm BI" - sebenarnya disini, ko kena bertindak sebagai pro kerajaan. bukan anti. mksud aku, kena sokong apa saja moves kerajaan. Tp masa tu aku tak setuju sangat. Sebab BI ni akses kepada ilmu dunia global.. lagi kesian orang yang kat kampung..bagaimana diaorang nk hadapi cabarn itu utk masa akan datang? generasi aku? herm..pegawai tu bengang dengan aku. berikut perbualan kami;

Pegawai : awak rasa wajar atau tak MOE buat mcm itu?
aku: saya rasa inggeris adalah kunci untuk akses ilmu, apepun saya sokong tindakan MOE
pegawai: awk ckp macam itu, seolah2 awak kata inggeris itu penting
aku: memang penting en..sebab...BLA..BLA..BLA
pegawai: sape cakap?? Di JEPUN pun, 100% diaorang berbahasa JEPUN
aku: siapa cakap?? en, lihat tak statistik terbaru?? mengikut statistik yang dikeluarkan oleh --------(sumber boleh dipercayai, tapi aku x ingat dah), JEPUN mempunyai peratusan paling tinggi dalam kadar pembelajaran bahasa inggeris. maksunya, diaorang aware, dan semakin sedar
pegawai: (dia muka dah bengang)

Interview sebagai exec di CIMB?
oh! ia pengalaman ngeri, dan trauma nya terasa sampai ke tulang belikat hingga sekarang. sangat kerek itu orang-orang. sampai dia cakap begini " what are you trying to say hah???"

Interview sebagai cust. services di Hospital Serdang
Aku rasa siapa yang pernah kerja ini, mesti tahu gaji dia mahai, tapi syif dan cabaran nya kena sabar layan pelanggan"
oh, aku berjaya didalam interview ini! tapi aku tak pergi sebab tak minat. Tapi, aku terkantoikan yang kakak aku system analyst kt situ. sepatutnya tak payah cakap aku ni sedara@adik beradik @de apa2 pertalian pun. (kalau gomen, diaorang ni suka pakai sedara mara, kerabat babat, tapi kat sini tak pulak,,pelik ya?)

Interview sebagai Pembaca Berita/Pengacara
Bukankah aku sudah bagitahu kamu2 semua, minat terhadap broadcasting semakin menjadi2 sejak aku menjadi emcee majlis2 gala kementerian. Alkisah, aku pergi ke stesen ini. Pakaian mesti gempak. Muka kena touch up..:p Buat sehabis boleh walau bukan bground broadcast. Aku kena mengacara bual bicara yang aku cipta jam itu juga bila panel mahu lihat kebolehan aku. aku kena berbicara dalam BI..kena membaca berita. dan..dan..ada lampu casting masa interview tu siap dengan mic yang pasang kt dalam baju and sangkut kat vontot..
(tapi aku tak berjaya lagi)

**banyak pengalaman lagi..banyak aku berjaya juga., tapi terkadang bila dah diterima aku tak mahu pula..paling lama aku berkhidmat di MOCCIH.
hampir 1tahun setengah.. banyak yang pahit dari yang manis

No comments:

Post a Comment