Pages

Ads- - -

Monday, November 8, 2010

PTD kontrak--hinakah?

sbnrnye mood aku hri ni boo-san, smbil pndang2 kje lain, aku tpandnag 1 entri oleh blogger. mmg tepat plak opinion die.

aku quote sket bnde2 yg die bebelkan:


a) bila dah nama kontrak automatically ada 'pressure' utk perform dan pastikan kontrak sentiasa disambung. benda ni xde pd ptd yg bertaraf tetap dan berpencen.

b) byk aduan drpd pegawai2 kontrak yg x direspect sbb taraf jawatan kontrak mereka. bayangkan kwn sy sorang dulu pernah kena perli dgn par sendiri ckp 'awk ni kontrak je tp nak lebih2 pulak mengarah sy'. jadik most of time kitorang kenalah lebih independent fotostat sendri, filing sendri, dan pelbagai kerja2 yg kebanyakan ptd rasa 'hina' dan patut dibuat oleh kumpulan sokongan gred 3 shj. itu x masuk terpaksa stay sampai lewat mlm sbb nak siapkan tugasan. selalunya pegawai kontrak ni dijadikan dumping ground dilambakkan kerja2 oleh ptd2 yg hy suka berckp dan mengarah semata-mata. tp nak buat mcm mana dah nama kontrak.

c) pegawai2 kontrak terpaksa memahirkan diri semaksimum mungkin sbb nak cerahkan peluang berjaya dlm interview ptd betul nanti memandangkan xde sbrg keistimewaan sptmana yg sy dan tuan tahu.

d) disebabkan terpaksa berdepan dgn pelbagai diskriminasi, menjadikan pegawai kontrak kebanyakannya ada survival instinct yg tinggi.

e) disebabkan tiada peluang naik pangkat maka perkara2 spt jilat bontot xde la sampai ke tahap yg menyampah tgk. biasala sesekali bodek bos tp yg pentingnye keje kena setel.



nk lagi clear bleh tgk bebelan die kt sini....
pastu aku quote lagi baik n buruk jd ptd ni:

Kelebihan
1. Kenaikan pangkat bagi PTD agak cepat.. Dalam tempoh 5 tahun anda mungkin berjaya melangkaui 3 peringkat gred kerajaan. Ini memang cepat berbanding dengan skim jawatan lain.
2. Anda akan lebih berpengaruh. Kebiasaannya mereka yang berjawatan ini akan lebih dipandang tinggi. Mereka yang akan bertindak sebagai tunjang bagi sesuatu jabatan akan lebih dikenali..
3. Gaji masyuk.. Huhuhuhuhu.. Pendapatan mereka merupakan yang tertinggi berbanding jawatan lain yang disahkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)..
4. Berpeluang untuk ke jawatan tertinggi kerajaan.. Antaranya berpeluang untuk menjadi Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) dan Setiausaha Kerajaan (SUK). Bergantung pada prestasi dan nasib.


keburukan
1. PTD akan menghadapi situasi berpindah terutamanya bagi kenaikan pangkat. Kadangkala hanya 2-3 tahun lepas tu pegi ke jabatan lain. Walaupun saya ni bujang namun sukar rasanya berhadapan dengan situasi tersebut..
2. Suka atau tidak, kadangkala terdapat situasi gangguan dari politikus.. Terutamanya kalau anda PTD di bahagian yang agak berisiko.. Bahaya woo..
3. Sentiasa kena keje lebih. Tiada kerja lebih masa (OT). Disebabkan PTD merupakan pegawai elit, waktu kerja tak tentu masa.. Biasa rasanya kalau malam-malam dipanggil meeting oleh pihak atasan..
4. Lagi-lagi mesyuarat.. HUhuhuhuhu.. Sebagai ketua sesuatu jabatan memang PTD akan selalu menghadiri mesyuarat.. Samada kena puji, hentam, kutuk dan sebagainya.. Kena bersedialah..
5. Ketrampilan diri yang menarik. PTD adalah suatu jawatan elit jadi kenalah berpakaian kemas.. Tak boleh pakai kasut murah-murah ni..



leh view blog die kt sini

No comments:

Post a Comment