Pages

Ads- - -

Tuesday, March 1, 2011

Degree, MASTER---Pros and cons terus sambung @ kerja dulu

Okeh aku nak carut sikit pasal kebaikan belajar dan bekerja dan belajar terus belajar. Aku ambil level MASTER la. Kalau degree tu, rasanya semua orang tak berapa nak perasan gap itu.



Abis DEREE kau terus sambung MASTER


Okeh, aku ada kawan DL (Dean List) dan dapat offer TPM. Tenaga Pengajar Muda. Dia terus bond dengan UiTM, habiskan master 2 tahun dan terus jadi lecturer. Dia buat confession yang sangat halus dengan aku. Katanya, dia rasa rugi sebab dia hanya akan dapat pengalaman mengajar dan tak akan tahu suasana bekerja yang sebenar. Hahahah? Am I Right? Rugi bhai… Tapi, it cut your length. Ramai orang ada MASTER, tapi tak valuable. Especially bila employer nak hire, basically diaorang ni tak tahu banyak perkara. Seriously. For me, baik kau kerja dulu, and sambung. Tapi kalau dah tak sabar sangat nak sambung, let it be. Macam lecturer aku dulu, dia dah 17 tahun bhai kat CELCOM. Aku tak pasti apa jawatan dia, tapi gaji dia RM15 K dan dia lari ke UiTM untuk jadi lecturer. Dia cakap asas management dia dah kukuh. Dats y masa ajar kitaorang, semua pertanyaan , dia dapat tangkis. Semua example sangat jelas..Dan pengalaman aku sendiri cerita pada member yang ada TPM ni, dia termangu2 dengar working experience yang very cruel enough out there. Yeah! She said I as lucky to employed, having more than 37 times interview experience, and employed by international company whereas I am struggling outhere for label Local product.


Abis Degree, kerja terus sambung MASTER


Sepatutnya bebelan yang atas tu aku letakkan dibawah..tapi tersangkut pulak untuk cerita kat atas. Banyak sangat kelebihan habis belajar, dan kerja dulu.


1-Otak dan minda kau lebih tajam- Selalu kau akan tahu apa-apa yang terjadi dalam dan luar Negara sebab benda itu circulate in your life. Kau akan belajar pasal polisi, belajar pasal economy. Benda yang xlangsung kau gain dan itu kukuhkan base kau. Dulu aku kerja gomen, so aku tahu banyak pasal polisi. Pasal Pelan Tindakan dan how to deal with government rules and lines.


2-Komunikasi kau bertambah baik- Sebab apa? Masa aku di level P&P dulu (Pengurusan dan Profesional), aku dihantar Meeting oleh bos kesana kemari. Akan aa driver yang hantar aku kalau aku nak pergi mana-mana meeting. Dan aku adalah representative pada department aku. So aku kena tahu banyak. Aku kenal orang dari Kementerian lain yang juga bukan calang2 orang sebab mereka pegawai. Yang lantang bersuara, yang sangat berani. Aku? Naïve aja..sebab kadang2 benda itu diluar pengetahuan aku. Polisi bukan habis baca seminggu/ bertahun. Kena melalui amalan. Kemudian aku bekrja sebagai pensyarah pula. Waktu naziran datang, soalan bodoh yang biasanya ditampilkan..” berapa rows and column in Microsoft Excel”? and on da dot, aku terlupa…=p Kemudian aku bekerja pula di international company. Bilamana aku macam kerang busuk kat sini. Tak reti nak cakap sangat. Sebab aku demotivated semua overseas board. Oh taka pa..nanti lama2 aku jadi BOLD.


3-Networking baik punyaaa..


Aku pernah uruskan carnival di wilayah utara (Perlis, kedah dan Pulau Pinang). Aku deal dengan manager Hotel 4 bintang **** disitu da hotel 5 bintang. (Hotel Putra Brasmana Hotel, Putra Palace and holiday Village Hotel). Aku deal selalu dengan diaorang and in return, afer the event, jangan senyap. Kalau nak pergi vacation kesana, sure dapat bilik free sebab Kementerian aku buat projek berjuta dengan dorang


4- Akan jadi lebih bodoh dari kebiasaan


Sebab banyak sangat benda aku kena cater..aku ajdi Alzeihmer.. Nak pergi pejabat pos, nak buat pos laju, alamat tu aku dah taip dalam new message. B4, aku pergi CC dulu, bukak and salin alamat. Once msg member aku pop out, aku reply, alamat yang aku taip tu hilang. Bodo tak? Pastu terus susahkan orang call2, msg2, Tanya pasal alamat tu? And call 5 minit kemudian untuk beberapa maklumat lagi. Pastu sakit otak lagi, pergi hantar rahsia sulit, rahsia besar imigresen dkt orang lain menggunakan structure English yang salah! Demit!!! Malu syial!


5- Hidup ada berantakan sikit


Kena bahagikan masa yang bayak untuk baca journal. Kalau tidak, kualiti thesis kau macam kurap! Selalu aje tak sempat nak baca, nak go thoroughly dalam2 pasal apa yang aku belajar. Kualiti low class!

6-Menjadi motivator – I am the youngest dalam komuniti tu dan selalu aje jd motivator pada kakak2 tu semua! Sebab dorang ladies gagah yang banyak komitmen, dengan pengetua sekolah, dengan anak kau nak kahwen, dengan career kau yang sangat hectic tu…Aku pun ada masalah jugak , so aku hide2 kan perasaan aku. Kang diaorang berenti, susah mak nyah! Tak de pair, xde group.. Mula2 batch aku 23 orang. Sem 2, 11 orang, sem 3 jadi 4 orang dan sem 4 remain,..4 orang…Kelas takkan jadi 4, sebab basically kami akan dicampur rojakkan dengan budak2 kelas lain… budak TESL..selalu sangat…selalu perasan baguh! )

No comments:

Post a Comment