Pages

Ads- - -

Monday, March 14, 2011

e!


Aku dilahirkan mempunyai penyakit..
Penyakit Hyperhidrosis. Tapak tangan dan tapak kaki berpeluh. =) tak delah rasa sampai down gila sebab penyakit ni. Pada aku  itu satu keunikan dan kejaiban. Aku tak boleh hidup tanpanya walau terkadang ia menyusahkan..Aku sudah terbiasa. Kaki terendam didalam kasut dan hasilnya bau busuk amat di stoking yang dipakai tak sampai setengah hari.

Perlu Alaskan satu kertas time exam, sebab actual kertas exam akan comot dan selekeh akibat perpeluhan tangan ku..
Apabila sedang memandu, stereng kereta akan basah bak terkena air yang dicurahkan. Hasilnya, stereng kereta akan licin dan aku perlu memegang kemas stereng tersebut untuk memandu.
Apabila terkena aircond, kaki dan tangan ku akan sejuk dan sentiasa berair. Sejuk gila sampai nak pakai glove!!
SETIAP masa, SETIAP hari, ia akan berpeluh2 begini. Hanya berpeluh di tapak tangan dan tapak kaki. Badan, muka, memang tak berpeluh sebab itu kalau aku tak mandi 3 hari pun, baju aku maintain macam baru dicuci. Aku tak pakai minyak wangi pun tak apa, sebab bau badan tidak kuat.
Pesakit Hyperhidrosis boleh mendapatkan rawatan samada pil antikolinergik atau ubat sapu anti respirant. Nak lagi advance, boleh dapatkan rawatan pembedahan urat yang dipanggil pembedahan simpatektomi. Euw…mesti sakit tu….Maaf kan aku diriku. Aku penakut. Nak titis ubat mata pun aku tak berani, apatah lagi nak operation??
Biarlah aku begini…..

No comments:

Post a Comment