Pages

Ads- - -

Wednesday, March 9, 2011

Malaysia itu Diversiti

(Agaknya kena soal siasat dulu asal usul?? hai..leceh la ...)

Salam
Aku nak komen sikit ni pasal sifat berpuak2. Aku tak tahu lah kalau apa yang aku gitau ni salah, tapi ni pengamatan dan pendengaran aku setelah beberapa lama hidup atas muka bumi. Pernah tak korang, dalam mencari pasangan, selalu dimomok2 kan dengan stigma kurang elok ke atas negeri lain?

Kedah
Bila cakap pasal orang negeri kedah je, orang negeri lain cakap jangan cari pompuan atau lelaki dari negeri ni. Diaorang ni cakap kasar. Pastu Bahasa kesat. Pastu diaorang ni suka kikis harta.

Perak
Orang Perak pun kasar. Garang.

Negeri Sembilan
Bahasa diaorang kasar pastu pusaka dapat kat orang pompuan. Adat dia sangat kuat.

Kelantan
Suka berpuak2, dan cakap kasar. Kalau pompuan diakatanya gedik, kalau lelaki dikatanya malas kerja.

Melaka
Cakap kotor, Bahasa kasar

Johor
Aku tak pernah dengar banyak, tapi ramai cakap orang jawanya tak romantik. kasar dan garang. Pompuan laki, kasar. (Aku orang Jawa)

Terengganu
Suka cakap kasar.

Selangor
Cakap kasar dan garang..

Negeri-negeri lain aku tak berapa dengar sangat..
dulu ada kawan aku yang tak jadi kawen..ada gak aku Tanya..kenapa weh.

Aku: kenapa weh kau tak jadi kawen..Bukan ke kau dah stabil? Kerja ok. Gaji ok. Rumah ada..Bercinta pun dah lama..

Kawan Aku: erm..aku putus camtu aja..Mak dia tak suka..=(

Aku: Wadda heck?? Apa reason mak dia tak suka kau??

Kawan Aku: Sebab aku orang negeri Sembilan…

(erk????aduhaiii..matila kalo sume org pk cam ini........)
Seriously bagi aku, kita semua sama aja. Ada reason mak bapak masing2 dari negeri lain cakap anak orang negeri lain mcm itu..SEBAB dia nak anak dia kahwin dengan orang dekat2 jer..Nampak kan?..Mana-mana yang baca entri ni jangan terasa hati. Ni pe yang aku dengar je..pada aku, NONSENSE..Ramai je yang kawen sama negeri, kecai gak…Jodoh, Pertemuan, Ajal dan Maut, itu semua kerja Tuhan…

6 comments:

  1. betul tu..! wa sokong lu ar. walaupon kita sekmpung, wa akan undi lu nnti. hehehe

    ReplyDelete
  2. ade gak ke alasan camtu?? pelik2.. x pernah dengar lagi

    ReplyDelete
  3. mat..ko nk undi aku utk ape....ha3

    ReplyDelete
  4. kalu org KL lak mcm mana..?
    Org johor yg aku tau ada byk jenis keturunan..mcm jawa, bugis, banjar.. hehe :)

    ReplyDelete
  5. haha..lawak la hang ni. tapi aku akui la. kedah kasaq dlm pecakapan. bukan saja2 nak kasaq. dah memang camtu. dah ramai mkn hati sbb aku ni klu bsembang macam nk bgadoh. hahah..

    bg aku besa ja. bg org lain luar besa. dah satu mesia aku jelajah. kecuali sabah je lg. dah macam jenis adat aku jumpa.

    ReplyDelete
  6. jasmeen ==== org KL urban kot =p
    kuraku====== btl r..tu yg aku dengar r...mne2 sama jelah kn...

    ReplyDelete